Tukaran Link… Untuk Apa Ya ?

Selamat sejahtera dan didoakan para sahabat blogger yang membaca posting Indah dalam kondisi sehat dan bahagia. SENYUM lah saat membaca dan menatapi apa yang dibaca. Mudahan dengan senyuman, hati akan merasa bahagia dan berbunga indah. TERIMALAH SENYUMAN DARI INDAH sebagai pembuka bicara.

Hmmm… dalam melakukan perjalanan masa ke blog sahabat blogger; baik yang sudah popular (kerana ramainya pengunjung) dan yang baru memulai langkah seperti Indah, didapati kebanyakannya  meletakkan link (namun ada juga yang tidak meletakkan link). Melalui bacaan di beberapa blog yang menulis tentang tukaran link, Indah memahami bahawa tukaran link memberi impak yang positif kepada sesebuah blog  antaranya sebagai menaikkan ranking blog  atau PR.  Semakin banyak tukaran link maka akan semakin meningkat PRnya nanti. APAKAH BETUL ITU ?

Maaf sahabat… Indah ingin bertanya sebagai blogger baru kerana Indah belum “mesra”  tentang keperluan dan kepentingan membina blog, apatah lagi tukaran link. Mungkin apa yang Indah perkatakan berbeza dan tidak dipersetujui oleh sebahagian sahabat.


Persoalan Indah hanya ada DUA sahaja iaitu : (Indah menjawab bagi diri Indah sendiri ya, agar sahabat tahu kenapa Indah membina blog ini)

1. Apakah tujuan kita membina blog ?
Jawapan ini boleh merujuk kepada postingan terawal Indah “AKU SEORANG PENULIS DUNIA BARU”.

2. Untuk apa tukaran link yang banyak ?
Harap tidak menyalah anggap akan banyaknya link dari blog para sahabat yang telah Indah sisipkan di TAMAN TEMAN INDAHKASIHKU disebelah. Indah meletakkan link tersebut bukan untuk menaikkan ranking blog Indah (langsung tidak memikirkan hal tersebut). TETAPI perletakan link itu sebagai SATU PENGHARGAAN  dari Indah buat sahabat-sahabat blogger yang pernah hadir ke blog Indah.
 

 
Disamping itu, Indah menganggapkan juga sebagai aksesori tambahan. Indah menyukai akan susunan link mengikut abjad nama blogger dan diserikan dengan tema dari blog. Cukup menarik untuk Indah baca kerana punya makna yang menjadi kehebatan blogger tersebut.
 

 
Selain itu, memudahkan Indah untuk menuju terus ke blog sahabat tanpa perlu menyimak kepada postingan lalu untuk berkunjung kembali. Maaflah, kalau ada sahabat yang namanya belum Indah tancapkan di sana, akan Indah usahakan. Sila maklumi ya..  Buat sahabat yang sudi tukaran link, Indah rasa sangat dihargai kerana Indah ini SANGAT PEMALU ORANGNYA untuk meminta tukaran link. Tapi jangan malu-malu untuk meminta tukaran link daripada Indah…. akan Indah tunaikan.

YAAPPP… itu sahaja yang ingin Indah kongsikan bersama sahabat tentang maksud TUKARAN LINK menurut pendapat Indah. KALAU MENURUT SAHABAT… TUKARAN LINK ITU UNTUK APA YA ? Mari kita berkongsi pendapat. Silakan… menulis sambil senyum-senyum. Pasti Indah akan membalas komentar sahabat dengan senyuman juga.😀😀😀 … ini dia senyumannya. PEACE.

Salam penuh keindahan buat sahabat semua dari INDAHKASIHKU.

Nukilan INDAHKASIHKU: 2205 MALAM


TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBACA TULISANKU, MENGENALIKU DALAM CAHAYA SAMAR DAN AKU GEMBIRA MENJADI SAHABATMU.

46 thoughts on “Tukaran Link… Untuk Apa Ya ?

  1. 😀 mungkin ada benarnya dengan bertukar link akan menaikan Google PR, sampai dimana kebenarannya saya tidak tahu. Karena blog saya tidak menampilkan link-link para rekan blogger😉

    • Tuan Aldy..
      Masih banyak yang perlu Indah fahami dalam dunia bloging ini. Mudahan mendapat tunjuk ajar yang baik melalui pembelajaran di halaman Tuan Aldy. Salam dari Indah.😀

      • Seberapa penting Google Page Rank?
        Bagi saya, karena blog tidak dimonetasi GPR tidak penting. Beda dengan blog-blog komersial. GPR yang tinggi, alexa yang kecil mungkin akan menjadi prioritas.

      • Tuan Aldy..
        Apakah penting bagi sesebuah blog untuk meningkatkan PRnya? Untuk apa ya… ? Kalau PR sesebuah blog meningkat, apakah ada ganjaran dari pihak2 tertentu yang bakal diberikan kepada blog tersebut ?
        Hehehe… banyaknya soalan. maaf Tuan Aldy… Indah ni orang yang baru belajar ngeblog, maka banyak perkara yang mahu diketahui.

        Buah cempedak di luar pagar
        Ambil galah tolong julukkan
        Indah ni budak yang baru belajar
        Kalau salah tolong tunjukkan.

        Hehehe… berpantun pulak. Sikit2 tu pandailah.
        Salam keindahan selalu.

    • memang betul. link exchange akan berdampak pada kalkulasi google untuk PR pada blog kita. semankin banyak backlink dari PR3 keatas yg bisa anda dapatkan, maka akan semakin tinggi pula penilaian google pada blog anda. jadi mas aldy dan nona indah, mau bertukar link dengan saya?😀

      salam hangat dari west java

      • Ohhh…Begitu ya…
        Maka dengan adanya backlink, blog tersebut mampu menaikkan rangkingnya secara otomatis. Apakah ada lagi cara mahu meningkatkan backlink ini saudara Red ? Sesuatu yang menarik bagi Indah sebagai blogger baru.😀

        Silakan bertukar link, Indah senang menerima kunjungan dan bersahabat baru. Link saudara Red sudah saya tambatkan di ruang sebelah. Mudahan mendapat manfaat. Terima kasih sudi berkunjung.
        Salam hangat juga dari Indahkasihku.

  2. Link bisa menaikkan PR jika link sahabat tadi lebih bagus.
    Namun link memang untuk mempurmudah jika kita ingin berkunjung ke blognya.

    Salam hangat dari Surabaya

    • Alhamdulillah.. Indah gembira menerima kunjungan Tuan Abdul Cholik ke blog Indah kembali. Maaf, Indah baru muncul lagi dan harus ke sana sini untuk menyambung silaturahmi.

      Mudahan dengan adanya link tersebut, para blogger akan selalu ingat sesama untuk selalu berkunjung. Indah suka sekali dengan tema2 blog yang ditulis. Blog Tuan AC (hehehe… maaf, kalau Indah ringkaskan nama tuan ya) sudah Indah “tanam”kan di Taman Teman Indahkasihku.
      Salam penuh keindahan.😀

    • Thanks Yohan for dropping by.
      Wah hebat ya Indah jumpa lelaki di surga di blog Indah.😀
      Nice to meet you here.
      Sukses selalu. Semoga Tuhan memberkati anda juga.

      # Maaf, Indah belum dapat akses ke blog anda, koneksinya kurang bersahabat.

  3. Assalamu’alaikum Indah..ada rasa pengen selalu bertemu denganmu karena menurutku Indah orangnya sangat lemah lembut dan menyenangkan…tentang tukerin link, setuju dengan pendapat Indah..kalo saya untuk menjaga persahabatan di dunia maya dan memudahkan akses berita-berita baru dari sahabat blog.

    • Wa’alaikum salaam Ummi.
      Alhamdulillah.. mudahan apa yang Ummi fikirkan tentang Indah itu benar. 😀 Amiin Ya Rabb.

      Mudahan persahabatan kita selalu terjaga mi. Indah juga senang dapat bersahabat dengan Ummi.
      Salam kasih dari Indahkasihku.

  4. wow..ternyata link blog ku dipasang ya..
    he..he..he.he.senangnya..
    tukeran link buat saya bukan untuk meningkatkan google
    tapi untuk menjalin persahabatan dengan para blogger…
    memudahkan untuk Blog Walking…

    • Permintaan Usagi, Indah perkenankan dengan senang hati.
      Wow… Indah bukan sahaja menemui lelaki di surga, malah rupanya Indah menemui juga Pelayar Bulan; Sang Penjaga Bumi… keren nama itu, kawan.
      Salam indah selalu.😀

    • Hi Aguestri..
      Kita bersamaan dalam yang pertama, tapi Indah belum mampu mengejar yang kedua.😀 kerana perjalanannya masih muda dan kurang BW atas waktu yang kurang bersahabat. Salut juga buatmu, kerana sudah cepat perjalanannya dan blog juga semakin ramai yang berkunjung. Teruskan.

      Blog Indah ini kalau 10 Ogos akan datang, meningkat usianya setengah tahun (6 bulan). Alhamdulillah. Mudahan masih bisa bergerak ke hadapan. Salam keindahan dari Indahkasihku.

  5. sepakat dgn indah yang dipaparkan…
    salah satunya untuk memudahkankan kita untuk bersua pada blog mereka…
    terlebih lagi untuk memudahkan jalinan komunikasi pd mereka…
    salam hangat indah…..

    • Denuz Burung Hantu..
      Senang dengan kunjungan. Thank you.
      Silakan, Indah sudi bertukar link dengan Sang Burung Hantu…😀
      Mudahan ada kebaikan dalam tautan link pada masa akan datang.
      Salam keindahan selalu.

    • Alhamdulillah…
      syukran ya akhi Usup.
      Di kala malam, bulan mulai menyusup diri di balik rimbunan awan berarak, Indah mendatangi Taman Indahkasihku untuk menerima tetamu kehormat yang selalu menyenangkan bahasa dan tuturnya.😀

      Terima kasih kerana selalu sependapat dengan Indah.
      Jazakallahu khairan jazak wa barakallahulakum.
      Salam penuh keindahan selalu.

    • Pak Doelsoehono..
      Mudahan akan selalu terjalin silaturahmi dan bisa berbagi Pak.
      Amiin… atas doanya.
      Indah senang bersilaturahmi dengan sahabat2 dari sana.
      Salam indah selalu.

  6. Salam Indah….
    Terima kasih telah mendoakan saya (pembaca) di awal postingan🙂
    Kalau sayer melihat tujuan Indah menulis di blog, saya bisa menyimpulkan bahwa PR tidak penting buat Indah sebab blog Indah tidak ditujukan untuk komersial. PR tidak penting bukan berarti bertukar link tidak penting, sebab seperti yang Indah kata di atas, bertukar link itu banyak manfaatnya, meningkatkan PR cuma salah satu.

    Salam…

    • Masdin:
      Salam indah kembali.
      Sama-sama kembali. Mudahan kita selalu saling doa mendoakan.

      Justeru, manfaat bertukar link itu mampu memberi daya tarikan kepada sahabat blogger untuk kembali ke blog kita juga, kan. Indah selalu tersenyum kalau mendapati nama Indahkasihku juga terselit dalam banyak nama2 di blogroll. Entahlah… rasanya bahagia dan gembira kerana seakan Indah diingati oleh sahabat blogger tersebut. Kalau tidak adapun, Indah tidak terasa hati. hehehe….

      Salam keindahan selalu dari Indahkasihku.

  7. Gaya penulisanmu sama dengan seorang Bloger sahabatku. Mba Siti fatimah. Kemarin dia baru kehilangan blognya karena di crack. Semoga Indah tak mengalami hal yang serupa. Jaga blognya baik2. Jangan lupa di sign out kalau sudah selesai menggunakan.

    • Hi Hanif:
      Alhamdulillah… kalau bersamaan itu, Hanif. Indah turut simpati dan empati dengan kondisi yang menimpa beliau. Mudahan masalah beliau dapat diselesaikan.
      Insya Allah, didoakan agar blog kita semua tidak terkena musibah sedemikian. Terima kasih ya.. atas ingatan dari saudara Hanif. Indah akan berhati-hati dan selalu sign out.

      Salam penuh indah dari Indah.

  8. Kalau tukaran link menurut saya utk memudahkan kita apabila suatu saat hendak berkunjung kembali. Tapi yang lebih penting dari semua itu adalah agar persahabatan dan silaturahmi dapat terjalin semakin erat. Dan mudah2an persahatan dengan indah semakin berkekalan. Salam selalu dan semoga sukses ya.

    • Ifan Jayadi:
      Mudahan tukaran link akan mengeratkan jalinan persahabatan maya dengan mudah dan cepat. Terima kasih jika sudi bertukar link dengan Indah.

      Amiin… Insya Allah mudahan persahabatan akan semakin kekal dengan baik dengan saudara Ifan juga. Salam keindahan dari Indahkasihku.

  9. salam sayang pada indah..
    benar jua tu.suri pun begitu jua. tapi buat masa ini mana yang sempat suri singgah suri akan ke kesana.

    waktu pejabat memang suri terlalu sibuk.tika ada waku rehat maka waktu itulah suri beri fokus pada blog. tiba di rumah suri sudah ada tanggungjwb pada kluga dan anak-anak.

    hanya waktu tengah malam sedikit barulah suri curikan masa untuk menjeguk blog.itu pun tengok pada keadaan. Suri berharap indah tak ambil hati sekiranya suri jarang kemari.bukan suri tidak sudi tapi cuma lambat dengan cepat sahaja suri akan ke sini🙂

    love indah always🙂

    • Hai Suriku:
      Subhanallah… maafkan Indah kerana lewat reply.
      Kesibukan selali menyita waktu kita untuk berlama di maya kerana punya komitmen yang tinggi di alam nyata. Indah juga begitu.
      terima kasih selalu menyapa Indah walau Suri sibuk dan maaf juga indah jika jarang ke teratak ilmu Suri.

      Also love Suri. Salam keindahan selalu dari Indahkasihku.
      Selamat berpuasa ya.😀

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s