Ingin Ku Nyatakan Cinta

Setiap kali aku memandangmu di jendela hatiku, hatiku bergetar bagai tali biola yang digesek lembut oleh jemari yang melentik  tali temalinya.  Mengalun lagu rindu yang bernada sendu, berirama  pilu  dan bernoktah syahdu. Lalu terdengar gemersik suara hatiku melantun entah ke mana perginya  disambut sang buana melata.

Walau pandangan tidak bersua,  senyum tidak bersapa dan bibir tidak berkata. Hatiku tetap merasai debarannya. Debaran itu bagai debur ombak yang memecah pantai rasa. Kemudiannya beralun perlahan-lahan dalam tenang laut, menggulung rinduku yang sedang terbakar dalam panas  terik mentari sambil kejar mengejar membentuk buih-buih cinta yang hampir karam di dada lautan.

Tika buih-buih cintaku tiba di daratan  jiwa, lalu mengurung dirinya dengan sepi dicelahan batu harapan dan jentikan pasir-pasir halus bak mutiara berkilau indah diredup mentari yang tidak berkompromi. Sinarnya membiru langit, menghijau laut dan memutih awan.Cintaku sepi mendiam diri, malu sendiri.

Ahhh… INGIN KUNYATAKAN CINTAKU PADAMU,  WAHAI  SANG KEKASIH  TAPI MALU. SIAPAKAH AKU DI HATIMU ? ADAKAH KAU TAHU ?


Nukilan INDAHKASIHKU: 0745 PAGI

… tika meniti perjalanan panjang menuju destinasi ilmu. Terpandang dua ekor burung terbang riang ke sana ke mari sambil kejar mengejar membuat hatiku tersenyum lalu berusaha MEMBONGKAR POTENSIKU dalam menulis bicara cinta ini.


TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBACA TULISANKU, MENGENALIKU DALAM CAHAYA SAMAR DAN AKU GEMBIRA MENJADI SAHABATMU.

48 thoughts on “Ingin Ku Nyatakan Cinta

  1. Indahnya untaian kalimat demi kalimat tersusun puitis.

    Beranikanlah diri untuk nyatakan cinta itu karena ia adalah anugerah
    Hati sesungguhnya tak bisa dibohongi karena ia akan menimbulkan benih kerinduan.

  2. Hi Ifan.

    Harus banyak risikonya Ifan, kalau perempuan yang meluahkan dahulu. Kalau ditolak gimana ? ahh.. maluu sekali. Tak tertanggung.
    Biarlah merindu dari jauh. Kan itu satu kenikmatan juga.
    Tak semua cinta itu menjadi milik kita Fan.
    Terima kasih atas saranannya. Bukan senang tu.

    • Hi MyLitleUsagi.
      Salam kenal juga dari Indah. Terima kasih sudah berkunjung.
      Iya… kisah cinta tidak bisa habis sampei umur dunia tamat.
      Indah sengaja mahu menduga diri dalam menulis bicara cinta seperti ini. Harap berkenan membacanya.
      Salam penuh keindahan.

  3. bahasanya mengalir seindah aliran sungai jiwa yang menelusup diantara relung jiwa… indahnya perasaan yang melambungkan perasaan terdalam dan tertinggi hingga sampai di awan-awan percintaan yang tak terkira rasanya…

    hmm… cinta memang indah.

    • Bicara saudara Elmoudy juga begitu halus dan mengalir tenang. Indah kagum membacanya. Kelu. Cinta itu keindahannya tiada yang mampu menggambarkan dengan kata-kata. Indah setuju dengan tulisan saudara.
      Terima kasih saudara Elmoudy kerana sudi hadir lagi ke Taman Indahkasihku.

      Salam keindahan selalu.

    • Yang terdalam dari hatiku bunda.
      Sebuah curhat yang terpendam lama buat sebuah cinta yang tak pernah kesampaian.
      Aduuh… Indah ini kenapa ya bunda!
      Rindu itu datang lagi… sama si Mahes… hehehe.
      Salam kasih dari Indahkasihku.

    • Hi Fanz.
      Terima kasih sarannya.

      Tidak mudah untuk “just tell him” bagi seorang wanita. Lelaki juga begitu, kan Fanz ?. Fair n square.
      Itulah namanya perasaan. Harus tabah kalau tidak memilikiya. Kehadiran rasa cinta itu juga sudah cukup disyukuri nikmatnya.

      Salam dari Indah.

  4. kata-katanya mengingatkan daku akan seseorang😦

    IMO
    btw, setiap post memiliki gambar yang sama?, mungkin ada baiknya dibuat bervariasi sesuai dengan isi posting.

    • Sungguh bahagia kalau ‘seseorang’ yang diingati itu mengetahui yang Tuan Aldy mengingati kata-katanya. Siapa ya.
      Kalaulah Indah juga diingati sedemikian oleh seseorang. Indah juga bahagia.

      Terima kasih Tuan Aldy kerana memberi cadangannya juga sudi datang ke sini. Indah memang sengaja meletakkan gambar yang sama kerana ia menjadi kata buka dan salam buat semua yang sudi hadir menjenguk bagi menikmati tulisan Indah yang sederhana ini.

      Insya Allah, akan Indah pertimbangkan. Harap kalau masih ada yang harus Indah perbaiki, silakan Tuan Aldy menegurnya dan beri saran yang bernas. Indah senang menerimanya.

      Salam dari Indahkasihku.

      • Indah,
        Mengenai gambar yang sama pada setiap halaman adalah kebjikan masing-masing admin blog, mungkin ada baiknya juga. Tetapi pendapat saya, jika ingin dijadikan salam pembuka gambarnya tidak harus besar, mungkin bisa dibuat sebenar gambar pada bilah sisi kanan. Pasti akan kelihatan lebih canti, dengan catatan gambar jangan diletakan ditengah-tengah img align="center', mungkin bisa diletakan pada sisi kiri img.align="left"

        Ach...maaf, bukan menggurui :D

    • Tuan Aldy…
      Hehehe.. Indah sudah beberapa kali membaca tulisan tuan, tetapi masih belum faham. Maaf, mungkin pemahaman saya kurang jelas. Maklum kurang mahir dalam bab meletakkan fotonya.

      Terima kasih membalas dan memberi saranan.
      Indah akan berusaha memberi kelainan pada masa akan datang.
      Salam keindahan.

    • Terima kasih Ummi atas doanya…. diaminkan.. Amiin.
      Hmm.. sepertinya hanya sebuah kenangan yang sangat indah untuk dikenang dan tidak pernah akan dilupakan, Ummu. Memang tidak akan pernah kesampaian citanya. Sebuah rindu yang tak pernah bersatu.
      Salam kasih penuh indah buat Ummi.

  5. Assalamualaikum .

    Cinta tak ada putusnya selama kita masih bernafas …cinta pait , manis ,asem ,pedas semuanya campur aduk yang di kemas sedemikian rupa terbentuklah Cinta .

    • Waalaikum salaam saudara Doelsoehono…
      Setuju… cinta ibarat segala perencah yang mempunyai pelbagai perisa dan mampu menaikkan aromanya sehingga hilang kata-kata ketika sedang menikmatinya. Wah… indah ya cinta itu. walaupun dikatakan buta.. nikmatnya selalu menghidupkan jiwa, malah mampu mematikan rasa.

      Indah coretan saudara di atas. Indah senang membacanya.
      Salam keindahan dari Indah.

  6. curahan hati yang indah…. ah mengungkapkan cinta apa salahnya sih. itu emang kenyataan gimana???
    kalo gengsi terus kapan tercurahkan… hehehe ( kayak aku gitu aja)

    mengapatidak
    (nitip link band positive ) hehehe
    [audio src="http://www.ziddu.com/downloadlink/10679640/Positive-TakBisaHidupTanpamu.mp3" /]

    • Djanuar…

      hehehe… satu ungkapan sebagai pelepas rasa di hati.
      kan bagus bila dicurah, rasa lega dan beratnya sudah hilang.
      Terima kasih kerana manitip link lagu Band Positive.
      Indah senang sekali.
      Salam keindahan.

    • Al-Qaswa..
      Alhamdulillah… senang disapa lagi oleh sahabat yang jauh.
      lama tidak di maya, kini kembali semula.
      Seperti Indah sahaja ni… baru muncul lagi di maya.
      Apa khabar sahabat ?

      Hmmm…. soalan yang sukar dijawab.
      Jatuh cinta itu boleh kepada sesiapa tetapi untuk meletakkan cinta itu kepada siapa yang sepatutnya diberi… amat sukar sekali kerana bagi Indah Cinta sangat murni, tulus dan suci. Bukan barang mainan yang boleh diberi sesuka hati.

      Hehehe… siapa ya ? (sambil garu kepala ni… )
      Salam keindahan dari Indahkasihku.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s