Tika Benteng Hatiku Mulai Retak….

Malam ini, hatiku terguris lagi. Terguris mengenangkan dirimu yang selalu menyakitiku dengan bicara dan diammu. Gurisan yang entah berapa kali menyinggahi dan mengalir darah pada luka yang lama, semakin lebar dari hari ke hari dan minggu ke minggu. Hanya menunggu koyakan yang menumpah segala kebekuan dan gumpalan duka yang dipendam berkurun lamanya.

Air yang tenang di danau tasik selama ini mulai beriak kecil dan berkocak resah ditiup semilir angin yang tidak menentu arahnya. Aku bimbang, riak kecil bakal beralun membentuk ombak yang bergulung-gulung di muara rasa sebelum  gelombang tsunami menjelma jika dikawal oleh nafsu dan  tidak diselia oleh akal. Wal’iyazubillah. bersabarlah wahai hati… Redhakan apa yang berlaku. Kau telah tabah selama ini, mengapa mesti gugur hanya kerana tingkah yang tidak seharusnya berbekas.

Subhanallah… betapa besarnya dugaanMu kali ini. Aku sudah tidak sanggup menghadapinya. Aku ingin pergi jauh dari semua ini. Semua yang mendukakan. Semua yang melukakan. Aku inginkan kebahagiaan. Aku inginkan kedamaian. Aku ingin senyum menguntum dalam keriaan bukan kepuraan. Ahhh…. Aku baru sedar betapa aku mampu menjadi pelakon terbaik dalam menggambarkan keceriaan sedangkan hatiku bernyanyi sendu. Menangis tidak berlagu tanpa irama indah yang menyejuk jiwa. Perit, pedih bercampur baur memeluk kecewa yang tidak mampu diurai dengan cerita buku dan drama pentas dunia.


Masya Allah… manusia apakah aku ini yang sanggup menipu diri sendiri dan mereka yang berada di sisiku. Kau yang ku cintai dan ku rindui mulai memanah hatiku dengan racun berbisa dengan bicara hati yang mendukakan. Tanpa rasa belas ihsan, aku dihina dalam bicara diam yang semakin kelam. Tanpa rasa kasih, aku dipinggir dalam kata-kata yang tidak menoktah sayang. Kau yang ku rindu mulai mahu berangkat pergi,  berlalu bersama angin yang tentunya mahu memisahkan kita.

Aku tidak tahu berapa lama akan ku hadapi segala dugaanMu Ya Allah. Aku tahu Kau akan menguji hamba-Mu mengikut kemampuannya sendiri. Semuanya telah Kau timbang dan ukur pada upaya mampu hamba-Mu. Apakah aku masih mampu bertahan dengan segala ini. ? Bertahan untuk hidup mencari kebahagiaan yang semakin retak dan merekah.

Sungguh aku ini manusia yang bagaimana mahu ku tafsirkan. Aku bimbang hatiku yang lembut, mulai membeku keras. Aku khuatir,  daun kasih yang berdakap mulai berkelopak benci. Aku rindu pada bunga sayang, namun ia gugur satu persatu menyembah kuburan masa yang tidak bernisan cinta.

Kini ku meragui kepercayaan yang hadir dalam diri… apakah segala perasaan itu mulai hilang dan membunuh benih-benih cinta yang cuba untuk bertunas semula. Hmmm… aku kaku memikirnya. hatiku semakin beku. Dingin bak salju. Semakin pasrah pada waktu. SAYANG ? TAPI RINDU itu semakin pergi. Tidak mampu untukku tahan. BENCI… tidak sekali-kali. Kerana putik cinta pernah singgah.

Wahai Tuhan… aku bersyukur, dalam keciciran kasih yang melanda, aku masih kuat membentuk jati diri untuk tidak tewas dengan apa yang terjadi. Semakin kau cuba membunuh jiwaku, semakin aku bangkit membina ketahanan jaya. Semakin kau menekan harga diriku, semakin aku tabah dan kuat kemahuan untuk mencapai kecemerlangan masa depanku. Di hati ku ini, hanya ada Rasul dan Tuhanku yang tercinta.

Ku akui, selama bermunajat dan bermuqarrab dengan Kekasihku… banyak keajaiban yang ku alami. Segala susur kehidupan sangat mudah ku selusuri walau tidak ku nafi, onak dan duri memiris hati. Betapa aku tahu banyak doaku dimakbuli. Sesungguhnya doa orang yang teraniaya selalu akrab dalam perhatian TuhanNya. Oleh itu, jangan diabaikan hubunganmu dengan Tuhanmu kerana Dialah Yang Memberi dan selalu Memberi.  Maha Suci Ya Allah, aku selalu merasai nikmat kasih sayang-Mu. ALHAMDULILLAH. Aku redha dengan segala ujian-Mu.


Nukilan INDAHKASIHKU: 7 NOVEMBER 2010 (ISNIN) -1100 malam


TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBACA TULISANKU, MENGENALIKU DALAM CAHAYA SAMAR DAN AKU GEMBIRA MENJADI SAHABATMU.

26 thoughts on “Tika Benteng Hatiku Mulai Retak….

  1. Assalamu’alaikum Indah, senang sekali bisa menyapamu lagi, rindu rasanya tidak bersua saya pikir Indah banyak kesibukan sehingga tdk sempat untuk menorehkan pena di blog Indah ini.
    Setiap manusia selama masih hidup pasti mempunyai masalah dan setiap manusia berbeda2 masalahnya. Saat ini Indah sedang terluka oleh seseorang yang Indah cintai, saya bisa merasakan luka n duka itu. Namun yakinlah kepada Allah ada banyak hikmah dibalik ini semua, yang bisa kita lakukan ketika menghadapi masalah yang pelik adalah berserah diri, bersabar dan semakin mendekatkan diri kepada Sang Pemilik Hidup. Insya Allah akan diberi kemudahan dan jalan keluar, Cinta Hakiki adalah milik Allah oleh karena kita kembalikan kepada Allah.
    Ayo semangat ya Indahku sayang, kembali kepada Indah yang dulu selalu riang gembira dan penuh asa. Allah akan sayang dan selalu menolongmu, sesungguhnya setelah kesulitan akan ada kemudahan. (QS Al Insyirah)

    • Wa’alaikum salaam Ummi…
      Alhamdulillah…. kata-kata semangat dari Ummi cukup mengesankan. Indah suka membacanya.

      Jangan bimbang Umm, Indah okey aja…. tetap semangat dan ceria. 😀

      Semua yang dilalui adalah asam garam kehidupan yang juga dirasai oleh orang lain Cuma caranya sahaja berbeza mengikut keimanan dan ketakwaannya.

      Salam sayang dan rindu dari Indah buat Ummi.

    • Hai Kelabang…

      Dengan cobaan dan ujian Allah, iman kita akan semakin meningkat dan kita semakin dekat dengan Allah swt. pasrah dan redha adalah penawarnya.
      Terima kasih ya.
      Salam keindahan selalu.

  2. Memang tidak mudah menghadapi sesuatu yang membuat kita tertekan. Disadari atau tidak, kekuatan yang selama ini menjadi andalan kita bisa dengan mudah terkalahkan takkala penderitaan datang bertubi-tubi. Sungguh diperlukan keteguhan untuk menghadapi semuanya itu. Termasuk sabar terhadap dugaan2 yang menimpa kita. Percayalah, segalanya akan menjadi indah pada waktunya saat kita meyerahkan segala permasalahan tsb kepada Yang Maha Kuasa

    • Terima kasih saudara Ifan, atas komentar yang membuat hati Indah jadi tenang membacanya. Satu pesan dan ingatan yang sangat baik untuk kita semua. Semoga kita dimudahkan Allah dalam banyak hal berkaitan dengan hati dan kehidupan kita.

      Selamat Hari Raya Aidil Adha. Maaf zahir dan batin.
      Salam dari Indahkasihku.

  3. Assalaamu’alaikum Warahmatullah

    Subhanallaah…
    Hati memang kerap kali dihinggapi penyakit asmara…
    cobalah mendekati sang pemilik hati, insya Allaah akan terbentengi dari asmara yang membara mendurjana… ^^

    maaf jarang mampir😀

    • Salam akhi Usup.
      Senyum Indah membaca ungkapan ini:

      “Hati memang kerap kali dihinggapi penyakit asmara”

      Alhamdulillah, Indah selalu berusaha untuk menawar diri dengan mencari ubatnya dengan segera agar penyakit ini tidak melarat jauh. Memang… kesannya sangat sakit dan memiris hati. Namun bersyukur kerana dapat merasai kenyamanan, keindahan dan kesakitannya yang lain dari yang lain. Cinta dan sakitnya adalah anugerah Allah yang perlu dihargai datang dan perginya. Semuanya kehendak Allah. Kita hanya menuruti dengan cara kita sendiri dalam menghadapinya.

      Thanks akhi Usup for dropping by. Tidak apa jarang datang ke sini. Indah juga begitu. Sudah serikan… tidak ada hutang.😀

      Selamat Hari Raya Aidil Adha
      Maaf zahir dan batin
      Salam dari Indahkasihku.

    • Salam kenal juga Ramlannarie.
      Sudah berkunjung, blognya bagus. Nanti Indah datang lagi untuk berkomentar ya.
      Terima kasih dari Indahkasihku.

      Selamat Hari Raya Aidil Adha
      Salam indahkasihku.

    • Hehehehehe…. panjang ketawa ni bundaaaaa ku.
      Indah bahagia bunda datang. Terima kasih ya kerana ingatkan Indah.Tidak apa jarang datang, Indahpun jarang ke blog bunda. Hari ini baru ada kesempatan untuk membalas komentar.😀
      Maaf ya bundaku tersayang.

      Terubat duka di hati. Hmmm… alhamdulillah, Indah biasa dan ceria selalu bunda. Tiada apa-apa. Posting ini sekadar mahu mengasah bakat sedia ada. Mungkin nanti Indah boleh buat novel tentang cinta. Mana tahu kan !

      Selamat Hari Raya Aidil Adha. Maaf zahir dan batin. Sudah buat korban bunda ?
      Salam manis terindah buat bunda di hari raya dari Indahkasihku.😀

    • Thanks Raffaell.
      Indah juga senyum sendirian membaca komentar saudara ini.
      Insya Allah, kekurangan itulah yang menyedari kita agar kenal siapa diri kita sendiri. Menerima apa yang mampu dikurniakan Allah buat kita. Bersyukurlah.

      Terima kasih dan Selamat Hari Raya Aidil Adha.
      Salam Indahkasihku.

  4. beberapa memori yang tertoreh..memberikan pemaknaan diri…apakah aku semudah itu bisa melukai perasaan orang lain..perasaan orang-orang terdekat… apakah aku ini..sampai-sampai membuat tangis dan risau mereka… aku hanya bisa membisiki diriku sendiri…. tersenyumlah kepadanya…dengan halus dan kelembutan hati🙂

    • Hmm… Indah suka sekali membaca nukilan saudara Elmoudy yang menyentuh hati. Katanya indah, bahasanya sangat bagus dan mantap. Lirik bicaranya mengesankan. Indah banyak belajar dari kosa kata saudara yang nukilkan di blog Indah dan di blog saudara sendiri. Syabas ya.

      Kenapa kita selalu diuji dengan duka, luka, sakit dan pedih ya ?

      Beruntung sesiapa yang memiliki kasih sayang dari saudara Elmoudy yang sepertinya banyak pengertian dalam diri terhadap orang lain. Semoga Allah merahmati saudara dan mereka yang bersama saudara. Amiin.

      Selamat Hari Raya Aidil Adha.
      Maaf zahir dan batin.

      Salam Indahkasihku.😀

  5. Terima kasih atas ilmu yang disampaikan, terenyuh sekali membaca artikel mbak hati sangat lemah dan lembut sekali jika disakiti sedikit pasti rasannya tidak karu-karuan, untuk menebalkan hati kita harus banyak berdoa dan lebih mendekatkan diri pada Yang Maha Kuasa.
    Salam kenal🙂

    • Salam kenal Seminyak Villa.
      Terima kasih sudi datang ke blog Indah saat Indah tiada di rumah maya ini. Mudahan kita selalu kuat menempuh badai yang menjadi satu dari ujian Allah dalam menguatkan iman dan takwa kita.
      Selamat tahun baru dan salam indah.😀

  6. wow puitis bangets nich penulis, ngebacanya sampe kerasa melayang-layang….hehehe…apalagi yang diomongin tentang hati.
    kalo aku tahunya tentang hati cuma ada 3:
    1. Qolbun Salim
    2.Qolbun Marid
    3. Qolbun Mayyit

    • Alhamdulillah, semua itu kurnia Tuhan yang memberi rasa keasyikan dalam menulis seperti ini. Terima kasih menyukainya. Indah senang.

      Terima kasih juga Jagogames kerana memberi info 3 hati itu, cuma Indah tidak faham kerana tidak diterjemahkan ke bahasa melayu/Indonesia.

      Salam kenal dan salam indah.

  7. Assalamu alaikum, tuk pertama kali neni datang bertamu dibolik indahkasihku dan terpilih tulisan ini untuk pertama kali neni membacanya karena diri jua pernah merasainya..hehe, salam kenal yach…salam ukhuwah ukhti….

    • Waalaikum salaam Neni.

      Salam kenal dan Indah gembira dapat bersahabat dengan Neni.
      Terima kasih memilih posting ini sebagai bacaan pertama. Mudahan beroleh manfaat.

      Salam ukhuwah kembali dari Indahkasihku.😀

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s