Kalimah Yang Bercahaya

Kalimah LA ILAAHA ILLALLAH (Tiada Tuhan yang berhak disembah melainkan Allah) ini memiliki sinar yang berkilau yang dapat mengusir kabus dan awan dosa sesuai dengan kekuatan dan kelemahan sinarnya. Ia mempunyai cahaya yang berbeza-beza kekuatannya sesuai dengan kekuatan dan kelemahan hati pelakunya. Tiada yang dapat menandinginya selain hanya Allah swt.

Nabi Musa a.s berkata: “Ya Tuhanku, ajarilah aku suatu doa agar aku dapat berdoa dan bermunajat kepada-Mu.” Allah berfirman: “Wahai Musa, katakanlah LA ILAAHA ILLALLAH.” Musa berkata: “Semua orang mengucapkan LA ILAAHA ILLALLAH.” Allah berfirman: “Wahai Musa, seandainya tujuh lapis langit dan tujuh lapis bumi dalam satu sisi timbangan, sedang sisi yang lain terdapat kalimah LA ILAAHA ILLALLAH, nescaya timbangan LA ILAAHA ILLALLAH itu lebih berat.”

Sebahagian manusia mempunyai cahaya kalimah ini di hatinya bagaikan matahari. Sebahagian manusia lain mempunyai cahaya kalimah ini di hatinya bagaikan bintang. Sebahagian manusia mempunyai kalimah ini di hatinya bagaikan pelita yang terang dan ada pula yang cahayanya laksana lilin yang berkedip-kedip.

Setiap kali bertambah besar dan bertambah kuat cahaya kalimah ini di hati seseorang, maka semakin membakarlah ia terhadap semua keraguan dan nafsu syahwat yang terdapat dalam dirinya. Maka ucap dan zikirkan alunan kalimah LA ILAAHA ILLALLAH sebagai hidangan rohani yang mengenyangkan. Semoga Allah selalu memerhati dan melindungi kita dari musibah dunia dan akhirat. Aammin.

(petikan indah dari kata bicara Dr. ‘Aidh bin Abdullah Al-Qarni)

Nukilan INDAHKASIHKU: 29 FEBUARI 2012 (RABU) – 1108 MALAM

12 thoughts on “Kalimah Yang Bercahaya

    • Kalimah-kalimah Allah adalah rangkaian kata yang menunjang ke hati. Jika kita menjadikannya sebagai santapan rohani, kita akan kenyang di dunia dan di akhirat.

      Thanks Jefry.๐Ÿ˜€

    • iya, semangat sekali bersama Indonesia dan para bloggernya.
      Silakan, kita menulis dan terus menulis untuk berbagi.

      Terima kasih atas semangat dari Nadia.
      Indah jadi bersemangat sekali.๐Ÿ˜€

  1. โ€œMaka orang-orang yang beriman kepadanya, memuliakannya, menolongnya dan mengikuti cahaya yang terang yang diturunkan kepadanya (al-Quran), mereka itulah orang-orang yang beruntungโ€. (Al-Aโ€™raf: 157).

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s