Manusia Yang Paling Bermanfaat

 

Alhamdulillah, senang dapat kembali menulis di blog Indahkasihku yang sudah lama ditinggal sepi.  Tahun 2014 sudah 4 bulan dalam perjalanan waktunya tetapi Indah belum menulis secebis ayat untuk dikongsikan. Didoakan teman -teman semua dalam keadaan baik dan dirahmati Allah SWT. Aamiin.

Insya Allah, hari ini Indah ingin menulis DUA HAL YANG SANGAT UTAMA dari kebanyakan perkara lain seperti mana yang dijelaskan oleh Rasulullah saw di dalam sabda baginda SAW:

“Ada dua perkara yang tidak boleh diungguli keutamaannya oleh yang lain iaitu (1) Iman Kepada Allah SWT dan (2) Memberi Manfaat Kepada Sesama Muslim.”

*

Jangan sia-siakan hidup ini dengan hanya memikirkan diri sendiri. Beri juga perhatian kepada orang lain. Hidup ini pasti terasa indah kerana kita telah menyumbang sesuatu yang bermanfaat dan mungkin dapat membuat orang lain bahagia dan gembira. 

Anda boleh melakukan sesuatu yang bermanfaat seperti ucapan yang baik, tingkah laku yang mulia, kekuasaan, harta benda atau tenaga. Malah memberi senyuman juga merupakan sesuatu yang bermanfaat. Yang penting ikut kemampuan yang ada pada kita. 

Rasulullah SAW bersabda di dalam hadis yang lain:

“Barang siapa berada pada pagi hari tanpa bermaksud menzalimi seorang pun, maka dosa-dosanya diampuni. Barang siapa berada pada pagi hari dan berniat untuk menolong orang yang teraniaya serta memenuhi keperluan orang Islam, maka ia akan mendapat pahala seperti pahala HAJI MABRUR.”

*

Tidakkah kita ingin menjadi manusia yang paling dicintai Allah SWT ? Tentulah kita ingin mendapat keredhaan Allah SWT. Amat rugi jika kita berpaling dari-NYA dan Allah berpaling pula dari kita. Siapakah manusia yang paling dicintai Allah SWT

“Manusia yang paling dicintai Allah SWT adalah MANUSIA YANG PALING BERMANFAAT bagi orang lain. Amal yang paling utama adalah menyenangkan hati orang mukmin dengan cara menghilangkan kelaparan dan kesusahan atau melunasi hutangnya. Ada dua perkara yang sangat kotor dan keji iaitu menyekutukan Allah SWT dan menimbulkan kemudaratan bagi kaum muslimin. “

 *

Marilah bersama memanfaatkan segala peluang yang ada untuk menjadi manusia yang boleh memberi manfaat kepada sesesiapa sahaja. Mudahan kita juga beroleh manfaat dari apa yang kita lakukan. Aamiin.

SALAM DARI INDAHKASIHKU.🙂

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s